‘Jiha’ of Allah According to the Salaf

Posted on August 23, 2006. Filed under: 202 - Advanced Asma wa Sifaat |

al-Qurtubi says about the Madhab of the Salaf:

The early Salaf – may Allah be pleased with them – would not negate direction (jiha), nor would they utter such. Rather, they and the rest uttered in affirmation of that (i.e. direction) for Allah Ta’ala, as did utter His Book, and His Messengers informed – to his words: None from the Salaf al-Salih denied that Allah Ta’ala Rose over His Throne in reality (haqiqatan)

He also says:

The most correct of the beliefs (adhar al-aqwal), although I do not subscribe to it nor do I prefer it, is what is manifest in the verses and traditions, and (the statements of) the noble and the excellent ones, that Allah Subhanahu is upon His Throne, as He informed in His Books, without kayf, separate from His creation. This is basically the Madhab of the Salaf al-Salih.

Ibn Rush al-Maliki says:

As for this Attribute, i.e. the belief in a direction (for Allah), then the people of Shari’a did not cease to affirm it, until the Mu’tazila and the latter Ash’arites negated it, such as Abul-Ma’ali (al-Juwayni) and those who followed him. He then said: ‘It has become obvious that the affirmation of direction (jiha) is obligatory, legally and intellectually..

The Ash’ari principles are forever cascading because they use the rational arguments in matters of unseen, which is incorrect for two reasons:

  1. Unseen is beyond our intellect, and to use rational arguments therein is absurd.
  2. Rational arguments, as we have noticed, are all relative, and hence, their ever cascading principles.

What is expected of the Ash’aris to remain consistent.

If they believe that Allah literally sees, they should also believe that He literally has an Eye, for both have been mentioned in the Quran and the Sunnah, and both are equally ‘athropomorphic’ to the Jahmiyyah.

Advertisements

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

5 Responses to “‘Jiha’ of Allah According to the Salaf”

RSS Feed for Aqeedah Comments RSS Feed

Assalamou alaykoum

Can I have the source of this quotation :

The most correct of the beliefs (adhar al-aqwal), although I do not subscribe to it nor do I prefer it, is what is manifest in the verses and traditions, and (the statements of) the noble and the excellent ones, that Allah Subhanahu is upon His Throne, as He informed in His Books, without kayf, separate from His creation. This is basically the Madhab of the Salaf al-Salih.

Please

the start ‘wa azhar hadhihi’l aqwal’ – doesn’t that mean something like ‘the most apparent of these views’ . I don’t think your translation is accurate but please correct me if i’m mistaken.

واجموا على أنه يحوية مكان ولا يجري عليه زمانٌُ خلاف قول من زعم من الشهامية والكرامية أنه مماس لعرش.
وقد قال أمير المؤمينين على رضى الله.
ان الله تعالى خلق العرش إظهارا لقدرته لا مكاناً لذاته. وقال ايضاً. قد كان ولا مكان وهو الآن ولا ماكان.
واجموا على نفي الآ فات والغموم والآ لام والذات عنه.
وعلى نفي الحركة والسكون عنه خلاف قول الهشامية من الرافضة في قولها يجوواز الحركة عليه وفي دعواهم ان مكانه حدوثٌ من حركته. وخلاف قول قول من اجاز عليه التعب والراحة والنعم والسرور والملالة كما حكي عن ابي شعيب النا سك.تعالي الله عن ذلك علوًّا كبيراً.

1. أم يراد بالجهاة ما فوق العلم؟ فهذا حقّ ثابت لله عزّ جلّ، فان الله تعالى فوق خلقه عال عليهم
2. وقال أيضا، سؤال النبي صلّى الله عليه وسلّم للجارية حين قال لها: أين الله؟ قالت في السماء. قال اعتقها فأنها مؤمنة رواه مسلم من حديث طويل عن معاوية بن الحكم السلمي – رضى الله عنه – وهو صريح في إثبات العلو الذاتي لله تعالى، لأن “أين” إنما يستفهم بها عن المكان، وقد أقرّ النبي صلّى الله عليه وسلّم هذا المرأة حين سألها أين الله؟ فأقرّها على أنه تعالى في السماء وبيّن أنّ هذا مقتضى الإيمان حين قال: ( اعتقها فإنها مؤمنة ). فلا يؤمن العبد حتّى يقر و يعتقد أن الله تعالى في السماء . وقال أيضا، وما من سيء موجود إلا تتعلّق به نسبة إحدى هذه الجهات، وهذا أمر معلوم ببداية العقل، فإذا نفيت هذه الجهاة عن الله تعالى لزم أن يكون معدوما.

3. و أما قوله سبحانه حكلية عن فرعون ( يا هامان إبن لي صرحا لعلّي أبلغ الأسباب ) فهو دليل علي عن موسى عليه السّلام أخبر فرعون الطاغية بأن إلهه في السماء فأراد أن يلتمس الأسباب للوصل إليه تمويها على قومه، فأمر وزيره هامان أن يبني له الصرح، ثم عقب على ذلك بقوله ( وإني لأظنه ) أي موسى ( كاذبا ) فيما أخبر به من كونه إلهه في السماء. فمن أشبه بفرعون وأقرب إليه نسبا؟ نحن أم هؤلاء المعطلة إن فرعون كذب موسى في كونه إلهه في السماء، وهو نفس ما يقوله هؤلاء .

أ‌- وممن نقل إجماع أهل الحق علي تنزيه الله عن المكان الشيخ عبد قاهر بن طاهر التميمي البغدادي (٤٢۹ﻫ)، فقد قال ما نصه ١: (( وأجمعوا – أي أهل السنة والجماعة – علي – أنه – أي الله – لا يحويه مكان ولا يجزي عليه زمان )) اﻫ.
ب‌- وقال الشيخ إمام حرمين عبد ملك بن عبد الله الجُويني الشافعي (٤٧٨ﻫ) ما نصه ٢ : (( ومذهب أهل الحق قاطبة أن الله سبحانه وتعالى يتعالى عن التحّيز والتخصص بالجهات )) اﻫ.
ت‌- وقال المفسّر السيخ فخرالدين الرازى (٦٠٦ﻫ)، ما نصه ٣ : (( انعقد الإجماع على أنه سبحانه ليس معنا بالمكان واجهاة والخيّر )) اﻫ.
ث‌- وقال الشيخ إسماعيل الشيباني الحنافي (٦٢٩ﻫ)، ما نصه ٤ : (( قال أهل الحق : إن الله تعالى متعالٍ عن المكان، غيرُ متمكِّنٍ في مكان، ولا متخيز إلى جهة خلافّا للكرّامية والمجسمة )) اﻫ.
ج‌- وقال سيف الدين الآمدي ( ٦٢٩ ﻫ)، ما نصه ٥ : (( وما يُروى عن السلف من ألفظ يوهم ظاهرها إثبات الجهة و المكان فهو محمول على هذا الذى ذكرنا ما امتناعهم عن إجرائها على ظواهرها والإيمان بتنزيلها وتلاوة كل ءاية على ما ذكرنا عنهم، وبين السلف الاختلاف في الألفظ التي يطلقون فيها، كل ذلك احتلاف منهم في العبارة، مع اتفاقهم جميعًا في المعنى أنه تعالى ليس بمتمكن في مكان ولا متحيز بجهة )) اﻫ.
وللشيخ جَهْبَل الحلبي الشافعي ( ٧٣٣ ﻫ)، رسالة ألفها في نفي الجهة رد بها علي المجسم الفيلسوف ابن تيمية الحراني الذي سفه عقيدة أهل السنة وطعن بأكابر صحابة رسول الله كعمر وعلي رضي الله عنهما.


Where's The Comment Form?

  • Subscribe

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: